Pedagog specjalny
Pedagog specjalny zatrudniony w placówce w szczególności:
• Dokonuje obserwacji pedagogicznej mającej na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – wspomaga wychowawców w dokonaniu obserwacji pedagogicznej zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
• Prowadzi zajęcia związane ze stymulacją ogólnorozwojową, stymulacją rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo - słuchowo - ruchowej, rozwijaniem motoryki małej, dużej oraz grafomotoryki. Mogą być poświęcone także na wspomaganie rozwoju emocjonalnego - wzmacnianie samooceny, naukę wygrywania i przegrywania, rozpoznawania i nazywania emocji. Celem tych zajęć jest optymalne wspomaganie rozwoju dziecka. • Prowadzi z dziećmi zajęcia, które mają za zadanie w jak najskuteczniejszy sposób korygować występujące deficyty, ale także starać się zastępować obniżone funkcje tymi, które stanowią mocne strony dziecka. Pedagog specjalny pomaga również rozwijać potencjał oraz motywować do wysiłku poznawczego osoby przejawiające ponadprzeciętne zdolności intelektualne. • Prowadzi zajęcia rewalidacyjne z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego • Współpracuje z rodzicami, wychowawcami i innymi specjalistami spoza placówki jeśli zajdzie taka potrzeba